experience design

consultancy

 

toe aan een frisse blik?

neem contact op

Egonomia

Project

Evenement

In opdracht van

Economia
April, 2017

Economia
Baltan Laboratories, Eindhoven

OSCity
oscity.eu

Voor Egonomia, een concept van Mark van der Net en Wiepko Oosterhuis, ontwierp ik een serie interactieve objecten die bezoekers aan het Economia festival lieten spelen met hun kracht als consument.

Met elke aankoop die je doet, steun je een bepaald bedrijf of stichting: daarmee is geld dus naast een praktisch middel, ook een democratisch gereedschap. Na het invullen van een enquête kregen bezoekers een portemonnee gepersonaliseerd principieel geld.

Met zorg biljetten kon je bijvoorbeeld een biertje voor iemand anders kopen. Statusbiljetten gaven toegang tot exclusieve bonbonnen en uniek artwork.

 

De verschillende scanners leken op bestaande pinapparaten, maar werden als ervaring verbouwd tot stembussen, gokmachines en versnipperaars. Zo maakten we de democratische waarde van geld op een nieuwe manier ervaarbaar.

De interactieve familie objecten is als een ervaringslaag toe te voegen aan bestaande festivals. Op het grote beursscherm wordt live bijgehouden wie welke interactie doet, en wat voor waardes de bezoekers dierbaar houden.

 

Mark verzorgde naast het concept ook het digitale systeem, Hansje van Halem maakte voor dit project het ontwerp van de biljetten.

In dit project verzorgde Nicky het ontwerp van het ecosysteem van de fysieke kant van de scanners, versnipperaars, gokmachines en stembussen.

"Het is best wel verslavend om geld te versnipperen..."

Ncky Experience & Interaction © 2018